Friday, 12 April 2013

Keajaiban sujud





Sewaktu bersujud, kita berada amat hampir dengan Allah. Katakanlah apa sahaja di dalam hati hajat kita sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah s. a. w. yang biasa memanjangkan sujudnya dengan memperbanyakkan zikir dan doa didalamnya.

Sabda Rasulullah s. a. w :- "Suasana yang paling hampir antara seseorang hamba dengan Tuhannya ialah di kala ia bersujud kerana itu hendaklah kamu memperbanyakkan doa di dalamnya."

Banyak doa yang diamalkan oleh Rasulullah untuk kita ikuti. Salah satunya yang paling baik untuk diamalkan ialah doa yang dibaca sewaktu sujud akhir dalam solat.

"Ya Allah, tambahkanlah bagiku rezeki yang banyak lagi halal, iman yang benar, ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang elok, kecerdikan yang tinggi, hati yang bersih dan kejayaan yang besar."

Semoga dengan mengamalkan doa itu kita mendapat manfaat atau sekurang-kurangnya menjadi cita-cita kita dalam mencari keredhaan Allah dunia dan akhirat.

Banyak kelebihan memanjangkan sujud dan memperbanyakkan doa di dalamnya.

Rasulullah s. a. w biasa berbuat begitu sehingga pernah para sahabat hairan kerana lamanya baginda bersujud.

Keistimewaan umatnya yang bersujud telah disebut oleh baginda dalam sabdanya yang bermaksud:-

"Tiadalah ada seorang umatku melainkan aku yang akan mengenalinya di hari kiamat"

Mendengar itu para sahabat bertanya: "Bagaimanakah engkau dapat mengenali mereka dalam khalayak ramai wahai Rasulullah?"

Jawab baginda: "Tidakkah engkau melihat seandainya sekumpulan unta dimasuki oleh seekor kuda yang amat hitam, sedang di dalamnya pula terdapat sekor kuda putih bersih, maka adakah engkau tidak dapat mengenalinya?"

Sahabat Menjawab: "Bahkan!" 

Rasulullah menyambung: "Kerana sesungguhnya pada hari itu kiamat) muka umatku akan putih (berser-seri) disebabkan mereka bersujud (di dunia), segala anggota mereka (terutama anggota wudu') putih berseri-seri oleh cahaya wudhu' !!!"

KEISTIMEWAANNYA

Ahli neraka juga mendapat keselamatan kerana bekas sujudnya. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:-

"Apabila Allah hendak melimpahkan Rahmat (kebaikan) kepada ahli-ahli neraka yang Dia kehendaki, Dia pun memerintahkan malaikat supaya mengeluarkan orang-orang yang menyembah Allah, lalu mereka dikeluarkan dan mereka dikenali dengan kesan-kesan sujud (di dahi mereka), di mana Allah swt menegah neraka memakan (menghapuskan) bekas-bekas sujud itu, lalu mereka pun keluar dari neraka, maka setiap tubuh anak Adam akan dimakan api neraka selain bekas sujud"

Begitulah Allah memuliakan hamba-Nya yang bersujud. Orang yang sujud mendapat keistimewaannya apatah lagi di dalam sujud itu kita berdoa. Sudah tentu mendapat perhatian yang sewajarnya. Semoga kita akan menjadi hamba yang benar-benar mendapat rahmat.

Wassalam.

"Tunjangkanlah resah mu di dada SOLAT, Himpunkan perit mu di genggaman DOA, Tutupi kekecewaan mu dgn keTAQWAan dan Nilaikan kesucian hati mu dengan keIKHLASAN hati."

KEBESARAN SOLAT 2 RAKAAT

Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan 124, 000 sayap). Setelah itu Jibrail as memandang dirinya sendiri dan berkata:

"Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?."

Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. "Tidak"

Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.

Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud. "Wahai Jibrail, kamu telah menyembah aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad. ' Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaannKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atas perintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu."

Kemudian Jibrail as berkata: "Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?"

Lalu Allah berfirman yang bermak! sud. "Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma'waa sebagai tempat tinggal..."

Kemudian Jibrail as meminta izin kepada Allah untuk melihat syura Ma'waa.

Setelah Jibrail as mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah Jibrail a.s dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat jibrail a.s selama 300 tahun sehingga ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:

"Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya?"

Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud. "Wahai Jibrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meski! p! un aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan....."

Marilah sama-sama kita fikirkan dan berusaha lakukan... Sesungguhnya Allah S.W.T telah menyembunyikan enam perkara iaitu :

* Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).

* Allah S.W.T telah menyembunyikan hari kiamat (hari kejadiannya) di dalam semua hari.

Semoga kita mendapat berkat daripada ilmu ini. Wallahualam

"Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila ia mengkehendaki sesuatu, hanyalah ia berfirman kepada (hakikat)benda itu: "Jadilah Engkau!", maka ia terus menjadi"-ayat 82, surah Yassin.

interesting info...May Allah bless you..Amin...

Tuesday, 28 August 2012

baraan with my besties

Assalammualaikum...

ni den nk koba ler...last week (syawal ke-4), aku n gang bbst plan beraye ramai2 cam thn2 yg lepas...ni kire acara tahunan aku n gang BBST lah...huhuhhuh...as usual the same persons will join together...antaranye adlh AKU, NABILAH, HILDA, MADIHA, MAHATHIR, AISHAH, AZRI AND HUSNA...u all da besh lah..cayunk korunk...

hmm yg sedihnyer thn ni x dpt duit raye..thn lps ade kot..hak3...takpe lah...maybe kami nih da makin comei kot...x dpt la angpow tuh..hiihiihihi...

walaupun begitu, mknn yg disediakan oleh tuan rumah mmg marvellous lah...thanx alot...wapun sediakn air ksg jepun marvelous jge (umah ak la tuh)...hahhaha... 

tp ade gak kwn ak x dpt join...xpe lah next time ok...

kepade kawan2 aku di atas N x disebut namenyer yg mengenali diri aku...thanx kerane memeriahkan hari raye aku thn nih...korunk mmg kwn sejati aku...kwn since kite kecik till now...u all mmg marvellous lah...kalu ade salah dan silap harp dimaafi...may our friendship will be last after forever and ever..AMIN...

opss...ade pic la...jeng3...







till then,,,Assakamualaikum....Selamat hari raya aidilfitri guyz....SYOKNYER RAYE!!

Monday, 23 July 2012

part of My friends at SIKA


Assalamualaikum....
da lame x update entry....b4 that i wanna wish hepy MUBARAK DAY to all Muslims in this world....may we all get bless from ALLAH...InsyaAllah...Amin....

for this entry i just want to share about my NEW friends at my workplace during my internship period....hiihiiih...4 ur information, aku sorunk jek dak intern kat sini...so aku agk alone at first,,,but after a while i got all these crazy frenz....as u can see below...umor da bsr pjg..perangai cam teletubies...so cute..."bluekz".....ni kalu dorunk taw ak pagil dorunk kanak2..mati aku...


my supervisor, muni and kak mas

CK juara bowling  android game SIKA

LOOK MY BELT..NICE RIGHT!!


ALL ROUND BOWL ANDROID CHAMPION..KARUNA

WITH MUNI N KUMARAN..BEST BRO!
OK..thats all from me....see ya later for more update...daaaa and selamat berbuka and berpuase...Assalamualaikum....

Wednesday, 4 April 2012

gerudi gigi



Assalamua'laikum...

hhihiihih..hari ni first appointment dgn DR GIGI...wowo...cuak baq hang...first time kene wat rawatan gigi ni..last skli wat treatment time mude2 dulu la an...FREE LA KATEKN..hik2...seb bek ni pun free gak...WAT KAT KLINIK GIGI KERAJAAN LA KATEKAN...(berape kali KATEKAN laa..:))

nk taw nape p klinik gigi?,,,mstilah sakit gigi tahap giler biba baq hang...da hampir 6 bln berthn dgn kesakitan ni...grrrrrrrrrrr...hari2 skit kapla...tabah jela...mule2 ingt ade penyakit kronik ker aku nih..rupe2nyer gigi aku yg kronik...Alhamdulillah...

hari ni tibe time appoinment aku...die kate kene wat rawatan urat kat gigi ni...wawawa...pebende tuh pun aku x taw..aku mengiakan jela...aku ingt bese2 jek...nah hamik...die bagi gerudi inul kat gigi aku...pergh..berdesing telinge aku...tsk..tsk..tsk..

                                                                                   

coz aku tak dpt berthn thp kengiluan melampau..dr pun bg bius...2 jarum dibantainyer kat gusi aku...sian aku..sob3...suddenly gigi aku lumpuh sebelah...hak3...cam kene sengat tebuan lak rsenyer...hihihihi...thne lps tuh dr gerudi byk kali pun aku tak kisah coz x rase pape...hihhihi...

hampir 1 jam gak la ak menganga..pergh..kering tekak n bibir aku...sengal2 otot2 tulang gigi aku...tabah jela...then..dr kate kene dtg lgi tok next appointment...sbln lgi kot...lme2...die kate kene dtg 3 kali kalu nk elok...haish...kene la follow advise die...xmo sakit da...sakit dowh sakit gigi...xmo3 lagi sakit gigi..pasni nk jage gigi leklok...

sori my dearest tooth...next time i will taking more care towards you...muaxh3...

Monday, 26 March 2012

welcome bella husna...

Assalamualaikum...

hhehehhe..saje nk wat entry pasal besh pren aku da wat blog...wawawawwa...(pade yg cam x sedap dgr..dun hv to go on, just drop out)...hihiihihih....

by the way nab(her nick name)...welcome to da club dear...pliz keep on writing whatever u want to write...hihhiih...its fun...:)...

dun be like me...dun hv time to update blog..lalalalal...bizi mah!!! (alasan!!!)

her link: http://bellahusna90.blogspot.com

p/s: ak first follower ko la...hiihihih..terharoo x??

my besties

Tuesday, 13 March 2012

####



 



Alhamdulillah...da dapat satu tawaran practical dkt dgn rumah aku...unexpected...

tp x comfirm lagi...
Insyaallah kalu ini yang terbaik..aku terima seadenyer...

moge2 pilihan aku tepat...AMIN